e-PLS informace pro registrující praktické lékaře

Pracovně lékařské služby jsou vázány na funční osu: zaměstnavatel –  registrující praktický lékař – smluvní poskytovatel pracovnělékařských služeb(„závodní lékař“).

Vystavení lékařské posudku závodním lékařem je mj. vázáno na obdržení Výpisu ze zdravotní dokumentace (event. Potvrzení o nezměněném zdravotním stavu) od registrujícího praktického lékaře v rámci zajištění návaznosti zdravotních služeb.

Předávání informací o zdravotním stavu zaměstnance v rámci pracovně lékařských služeb (řeší zákon č. 373/2011 Sb., §42):

  1. primárně žádá posuzující lékař vůči registrujícímu praktickému lékaři
  2. alternativně může posuzující lékař může požádat prostřednictvím posuzované osoby
Pro předání výpisu v rámci návaznosti zdravotních služeb (což je i případ registrující praktický lékaře – poskytovatel závodní péče) není žádný souhlas pacienta. Potřeba a povinnost předat výpis/ev. potvrzení o nezměném zdravotním stavu je i bez souhlasu (dokonce i proti vůli) pacienta. Z hlediska ochrany osobních údajů jde o zákonnou výjimku, kterých je celá řada (jiným obdobným příkladem je přeregistrace k novému registrujícímu praktickému lékaři)“.
Mgr. Jakub Uher, právní zástupce Sdružení praktických lékařů

Dosud jednoznačně převažující forma byla alternativní žádost, kterou realizoval zaměstnanec. V rámci webové služby e-PLS jsou registrující lékaři zaměstnanců oslovování přímo.

Registrující praktický lékař je povinen poskytnout Výpis ze zdravotní dokumentace  (či Potvrzení o nezměněném zdravotní stavu),  a to nejdéle do 10 pracovních dnů ode dne obdržení žádosti. Od XI/2017 lze místo Výpisu vystavit Potvrzení o nezměněném zdravotním stavu – podmínkou je, že o Výpis požádá stejný firemní lékař, který již žádal (a dostal) předchozí výpis a od doby předchozího výpisu nedošlo ke změně zdravotního stavu.

Registrující praktický lékař má několik možností jak zaslat výpis/potvrzení společně s fakturou žádajícímu závodnímu lékaři:

  • vložení do webové služby e-PLS:  nejjednodušší cestou, jak zabezpečeně předat Výpis/Potvrzení, je použitím odkazu (linku) v žádosti o výpis. Tím dochází k zabezpečenému a přímému předání smluvnímu posuzujícímu lékaři.
Kromě vložení výpisu (event. potvrzení) lze zadat fakturační údaje s následným automatických vytvořením faktury (lékař si může držet vlastní číselnou řadu), kterou lze uložit, vytisknout atd. nebo můžete vložit vlastní fakturu (vhodné u plátců DPH).
  • e-Zprávou: je-li registrující praktický lékař uživatelem systému e-Zpráva, pak lze oba dokumenty (Výpis/Potvrzení a fakturu) zaslat touto cestou. Projekt e-Zpráva je podporován Sdružením praktických lékařů a jeho partnerem.
  • do datové schránky
  • poštou
Předání dokumentů (Výpis/Potvrzení + faktury) je možné jak elektronicky, tak poštou. Tato možnost je důležitá pro kolegy, kteří nejsou příliš familiární s prací na PC.

Autorům aplikace e-PLS je jasné, že měnit roky zaběhnuté zvyky, je provozně nepříjemné pro každou ordinaci. Věříme však, že tuto změnu nakonec provozně oceníte – odpadnou zbytečné telefonáty či návštěvy pacientů v době ordinační z administrativního důvodu, Výpis/Potvrzení můžete vytvořit v čase, který Vám vyhovuje. Platbu za Výpis/Potvrzení obdržíte bankovním převodem.

Vzhledem k tomu, že všechny zúčastněné subjekty (zaměstnavatel – závodní lékař – registrující praktický lékař) se v rámci pracovně-lékařských služeb pohybují v oblasti správního práva, je důležité, aby se žádný z nich nedostal do soukolí event. správních sankcí. Celý systém je proto nastaven tak, aby se žádný ze subjektů, pokud možno, nedostal do časové tísně či nedodržení zákonných lhůt.

Kontakt

Provozovatel aplikace e-PLS

Medical Admin s.r.o.

Na Harfě 935/5c
Praha 9 – Vysočany
190 00

Adam Wohl

Jednatel společnosti

MUDr. Robert Wohl

Odborný zástupce

Medical Admin s.r.o.

Na Harfě 935/5c
Praha 9 – Vysočany
190 00

Adam Wohl

Jednatel společnosti

MUDr. Robert Wohl

Odborný zástupce

© 2020 Medical Admin s.r.o. Všechna práva vyhrazena